Selamat hariraya korban dan selamat menunaikan haji

Hari in hari jumaat bertarikh 27 haribulan november 2009 bersamaan dengan 10 zulhijjah bulan islam.Jika di Mekah umat Muhammad sibuk bersiap untuk hari ukuf di arafah.Di Malaysia pula sibuk dengan mengorbankan lembu,kerbau dan kambing.

Hariraya haji nie ataupun hariraya korban nie adalah sambutan yang sinonim dengan nabi ibrahim mengorbankan nabi ismail yang kemudian digantikan dengan kibas.Dalam 2009 nie hari raya haji nie jatuh pulak pada hari Jumaat,jadi lepas sembahyang raya ,rehat beberapa jam kenalah menunaikan sembahyang jumaat.

Kalau tak silap aku sebelah timur malaysia nie sambut raya haji atau korban besar-besaran,tak macam sebelah selatan ala kadar saja.



Kat selangor ni surau-surau banyak dah sedia kkan lembu untuk dikorbankan,tempat aku tak terkecuali,aku rasa dalam 4 ekor lrembu ditumbangkan mungkin esok sebab tak banyak masa pagi kerana sembahyang jumaat.


Sedikit sebanyak pada harirayahaji atau korban nie dapatlah kita memanjatkan syukur kehadrat ilahi kerana dapat merayakannya serta kemungkinan ada diantara korang yang menyertai atau menyumbang lembu korban,semuga amalan diterima allah hendaknya.

 Selamat hariraya haji dan muga semua umat islam dapat menunaikan haji ke tanah suci tahun ini dan seterusnya-amin.




YakjujDanMakjuj.com

wassalam-kerosakan kereta

Comments