Kemangkatan Sultan Johor(Sultan Iskandar)

Salam,

Pada pagi ini blog kerosakan kereta ingin merakamkan sedikit ucapan takziah kepada seluruh rakyat negeri Johor amnya dan keluarga Sultan Iskandar ibni al marhum Sultan Ismail Al Khalidi kerana kemangkatan sultan Johor pada 22 januari 2010 khasnya.Al Fatihah.

Dalam pada kegembiraan rakya Negeri Sembilan yang baru saja selesai menyambut keputeraan Yang diPertuan Negeri Sembilan kita dikejutkan pula berita kemangkatan Sultan johor semalam.Ini amat terasa sekali bagi rakyat Negeri Johor kerana banyak jasa-jasa beliau dalam memartabatkan Johor dalam sejarah Malaysia antaranya cadangan merobohkan Tambak Johor dan menyalurkan sistem perundangan untuk pengambilalihan pulau Batu Putih.

Pada beberapa tahun pemerintahan baginda sebagai Yang diPertuan Agong baginda banyak menyumbang dan mencemar duli dalam pasukan keselamatan negara.Banyak lokasi pasukan keselamatan dilawati oleh baginda semasa pemerintahan baginda sebagai Yang diPertuan Agong selama5 tahun iaitu 1984-1989.

Antara sumbangan yang paling bermakna buat negeri Johor adalah pendermaan semua elaun baginda sebagai sultan kepada Yayasan Iskandar untuk membantu pelajar yang tidak berkemampuan.

Berkat tunjuk ajar baginda sebagai sultan,anakanda beliau Sultan Ibrahim Tengku mahkota berjaya mewujudkan Kembara Johor dan melawat sekitar bandar dan kawasan kampung seluruh negeri Johor.Lawatan Tengku mahkota sultan Ibrahim amat bermakna kepada seluruh rakyat Negeri Johor.


Kehilangan beliau adalah kehilangan seluruh warga Johor khasnya dan Malaysia amnya.Al fatihah-dari anak jati negeri Johor.


Comments