Wednesday, June 9, 2010

Masalah pemuka kunci atau ignition



Salam,

Aku suka nak sentuh tajuk mengenai pemuka kunci atau lebih senang perkataan yang selalu aku guna iaitu ignition kerana banyak terdapat kereta yang dihantar ke mekanik selalunya mempunyai masalah demikian.

Sekadar memberi renungan dan iktibar kepada pengguna kereta jika tiba-tiba kereta tak dapat dihidupkan samasekali dan dashboard meter tidak berfungsi.Ini adalah kerana banyak sebab tapi sebab yang utama adalah ignition body yang selalunya mempunyai masalah sesentuh setelah lama digunakan.

Kebanyakan pengguna kereta akan berasa panik jika lampu2 diatas dashboard tidak berfungsi langsung,ini menyebabkan kereta tidak dapat dihidupkan terus dan pengguna akan panik kerana ini melibatkan kos yang banyak jika keseluruhan sistem wayar mengalami kerosakan.Tetapi suka aku nak ingatkan keadaan ini kebiasaannya selalu disebabkan oleh ignition body(badan pemuka kunci kereta) yang mengalami terlalu banyak gegaran dan kehausan akibat lama digunakan.Ini selalu terjadi kepada kereta-kerta proton dan Perodua yang banyak menggunakan ignition berwayar sesentuh suis kurang padat.Mungkin untuk mengurangkan kos meningkat kereta buatan kita menggunakan produk2 sedemikian.




Pengguna kereta tidak perlu khuatir kerana kos untuk ignition body jika ditukar tidak mahal ia sekitar dibawah RM100-RM150 sahaja jika dibandingkan dengan menukar keseluruhan sistem wayar yang mencecah ribuan ringgit.



Oleh itu korang tidak perlu panik jika menghadapi kerosakan sedemikian.Ini adalah masalah biasa yang selalu terdapat pada kereta buatan Malaysia selain daripada masalah bateri,pemuka meter(dashboard meter) dan keselruhan wayar serta relay(wiring system).

Sekian,




No comments:

Post a Comment