Sistem kawalan minyak karburator


Hanya dua sistem minyak enjin kereta yang terdapat pada masa sekarang iaitu sistem karburator dan sistem injektor yang digunakan dalam pembakaran enjin.

Sistem injektor(fuel injection) menggunakan pancitan minyak untuk pembakaran Diantara dua sistem ini sistem karburator adalah sistem terawal dan paling banyak digunakan sejak terhasilnya kereta.
Sistem karburator

 Sistem ini berfungsi dengan menggunakan sebuah alat yang dipanggil karburator dan didalam karburator teletaknya minyak petrol yang ditakungkan pada dasar kebuk karburator.Minyak petrol di dasar inilah juga yang dibawa nelalui paip-paip kecil didalam kebuk karburator untuk digunakan dalam sistem pembakaran enjin.

 Terdapat beberapa kebaikan penggunaan sistem ini.Diantaranya ia amat mudah digunakan dan tidak memerlukan kos penyelenggaraan yang tinggi,berbanding sistem injektor.Sistem minyak menggunakan karburator ini pula amat mudah untuk diselenggara seperti di servis,ditukar alatan dalam(carb kit) dan juga diservis menggunakan carb cleaner.

Penggunaan carb cleaner ini amat bersesuaian untuk jangkamasa yang pendek tetapi berbaloi kerana carb cleanaer akan membersihkan kotoran dalaman pada paip dalam karburator.Walaupun carb cleaner baru diperkenalkan dalam industri automotif tetapi penggunaannya semakin meluas sebagai pembesih karburator cara cepat dan ringkas.

Keburukan karburator pula ialah ia mudah sumbat kerana paip-paip dalam karburator yang amat kecil salurannya. Karburator juga mudah tidak stabil jika nisbah minyak dan angin yang disesuaikan tidak tepat pada kedudukan 2:1 iaitu 2 minyak dan 1 angin.

Terlalu banyak membuka paip angin akan menyebabkan pembakaran susah dilakukan kerana terlalu cepat minyak yang dikeringkan sebelum pembakaran dan menjadikan enjin susah hidup,begitu juga sebaliknya jika minyak yang disesuaikan dalam karburator terlalu tinggi keadaan yang dipanggil overflow' akan berlaku.

Antara 10 keadaan yang terjadi bila nisbah 2:1 yang tidak tepat

1)Asap putih yang sedikit kebiruan
2)Enjin tersedak
3)Ekzos mengeluarkan letupan kecil
4)Mengambil masa lama untuk dihidupkan
5)Api yang sangat kecil kelihatan dalam dalam letupan pada ekzos
6)Bunyi seperti gegaran bila pedal minyak ditekan
7)Kereta susah naik bukit dan meletup sekali sekala
8)Enjin semput bila pedal minyak ditekan
9)Kuantiti petrol digunakan semakin bertambah
10)Spark plug cepat rosak dan hitam

Comments