Friday, May 11, 2012

Penggunaan spanar torque dalam top overhaul enjin kereta



  Torque wrench adalah alat yang digunakan untuk mengetatkan dan menguncikan bolt dan nut atau skru mengikut tahap dan kadar yang sesuai untuk sebuah komponen engine kereta.

 Pada kebiasaannya semua skru,bolt dan nut dikunci dan diketatkan menggunakan kaedah spanar biasa yang berbunga dan bergerigi samada bulat atau bunga.Manakala skru yang pipih pada permukaannya dikunci menggunakan spanar philips biasa.

 Penggunaan spanar torque dalam top overhaul adalah untuk mempastikan semua bolt dan nut pada kebuk silinder(cylinder head) dikunci dan diketatkan pada kadar sama dan seimbang untuk semua skru tersebut. kaedah pengetatan adalah sama iaitu mengikut arah jam cuma yang berbeza ialah kadar yang ditetapkan untuk pengetatan tersebut.Corak penguncian pula berbentuk zic zac.



 Spanar torque berbentuk spanar yang biasa, bezanya ia memempunyai tolok penanda ukuran pada batang pemegang yang boleh diselaraskan mengikut kesesuaian suatu penguncian.Kadar pengetatan skru pada top overhaul adalah sekitar 45-55 micrometer untuk kebuk silinder pada kebanyakan kereta.




Terdapat kira-kira 2 jenis torque wrench yang biasa digunakan iaitu torque wrench manual dan digital.Jenis digital amat mudah digunakan hanya dengan menekan nombor pada batang torque wrench ,ia telah ditetapkan pada kadar tertentu secara digital.

Di Malaysia penggunaan spanar torque tidak begitu meluas sehinggakan banyak kecuaian yang terdapat pada pengusaha bengkel kereta yang menyebabkan kereta terdapat sedikit kebocoran setiap kali melakukan  top overhaul.

Pengetatan bolt dan nut secara manual tidak berdaya menyeimbangkan kedudukan skru kebuk silinder seterusnya menekan gasket silinder secara rata atas permukaan blok dan mennyebabkan kebocoran kecil yang tidak ketara.

Tidak ketara bermaksud selepas top overhaul bocor tersebut akan kelihatan meleleh sedikit demi sedikit antara celahan blok dan silinder selepas 2 atau 3 bulan pemanduan .

Pengguna kereta tidak perlu khuatir ,apa yang mereka perlukan ialah membawa ke bengkel dimana dilakukan top overhaul untuk skru diketatkan semula.Selepas melalui pengetatan menggunakan spanar torque masalah ini akan dapat diselesaikan.


No comments:

Post a Comment