Kereta baru atau kereta terpakai?


Salam, Secara keseluruhannya kereta memang menjadi pilihan berbanding kenderaan lain seperti motosikal dan bas sebagai alat pengangkutan.

 Walaupun pada abad ini terdapat kemudahan pengangkutan awam yang lebih teratur seperti LRT,keretapi,bas dan teksi tetapi kereta masih utuh sebagai pilihan utama ramai orang ,bukan saja sebagai pengangkutan malah sekarang kereta telah dihiaskan sebagai daya tarikan yang mencerminkan gaya,keunggulan dan kekuasaan.


Gaya,keunggulan dan kekuasaan adalah ciri utama dalam memberikan suntikan dalam pemilihan kereta tidak kira baru ataupun kereta terpakai.Walaupun kereta terpakai dipilih berdasarkan kepada harganya yang agak rendah serta mudah untuk dimiliki namun begitu tak kurang juga pengguna yang memfokuskan kepada kereta baru sahaja sebagai alat pengangkutan yang kurang berisiko berbanding kereta terpakai.



Risiko Kereta baru 

Di Malaysia ini terdapat hanya 2 pengusaha kereta nasional iaitu Proton dan Perodua,manakala jenama dan model kereta yang baik diantaranya pula adalah yang terbaharu iaitu Axia dan Suprima.Penghasilan Myvi adalah yang terbaik dari Perodua manakala Exora adalah MPV yang pertama dan berkeluasan dalaman yang luas untuk pengguna di Malaysia.

Kereta Axia mempunyai pasaran  laris setakat ini di Malaysia kerana mempunyai keupayaan serta model yang agak menarik berbanding kereta kompak keluaran Perodua yang lain.

Untuk kerosakan kereta-kereta baru macam ni terpaksa lah tunggu dari pengguna-pengguna kereta tersebut,harap-harap model yang semakin canggih dn berteknologi seperti Axia dan Suprima ini akan kurang kerosakan dan juga menang dari segi harga untuk kereta tersebut.

Bila sebut saja kereta baru ,ramai yang beranggapan menggunakan kereta baru kurang berisiko dari segi kerosakan komponen,kerosakan aircond dan jumlah penggunaan meter yang lebih sedikit berbanding yang terpakai.Tetapi ramai yang tidak mengetahui bahawa kereta baru juga sama risikonya dengan kereta terpakai ,walaupun pada hakikatnya komponen2 yang digunakan pada enjin adalah masih baru dan hanya digunakan pada proses percubaan oleh kilang pembuat kereta.

Secara umumnya kmponen kereta yang baru tidak mudah rosak melainkan jika berlaku kecuaian pengguna seperti terlibat dalam kemalangan dan seterusnya merosakan keseluruhan komponen malah kereta juga.

Apa yang kita harus tahu bahawa kualiti komponen baru dan lama dalah bergantung kepada cara pembuatannya semasa dikilang,jika pekerja kilang yang memasangnya seorang yang amat berhati-hati dan teliti komponen enjin,dalaman,lampu dan sebagainya akan dihasilkan pada kualiti yang tinggi begitu juga sebaliknya.

Terdapat banyak contoh barangan baru dari kilang yang hanya mencecah 1 tahun penggunaan malah terdapat juga yang lebih rendah seperti 1 atau 2 bulan dan sebagainya.Saya pernah berpengalaman menggunakan alat sensor hawadingin yang dipasang pada kereta baru yang baru saja saya gunakan kira-kira 3 bulan telah mengalami kerosakan yang memusnahkan alat sensor tersebut dari penggunaannya.

Ini menunjukan kereta baru juga berisiko tinggi sama seperti kualiti kereta teraakai mala h ada terdapat kereta terpakai yang lebih baik walaupun ianyatelah dikeluarkan dari kilang melebihi 5 tahun.



Risiko kereta terpakai

Walaupun pada rupa luaran kereta terpakai nampak usang tapi ada juga terdapat kereta terpakai lebih baik dan kurang berisiko,mungkin pengguna sebelumnya banyak menukar komponen dan meneliti kerosakan secara terperinici dan mementingkan kepuasan penggunaan.

Terdapat juga enjin kereta terpakai lebih senyap dan stabil berbanding kereta baru.Ini menunjukan risiko kedua-duanya samada kereta baru dan kereta terpakai sebenarnya adalah diparas yang agak sama.


10 ciri penting pemeriksaan enjin kereta terpakai secara teknikal sebelum membeli

1.Minyak hitam tidak berbau hangit bila dihidu.
2.Enjin berbunyi senyap dan mudah dihidupkan.
3.Enjin tidak bergegar bila dihidupkan
4.Aircond tidak berbunyi berdesir dan berbau hangit
5.Bau asap yang agak tidak menyengat ke hidung
6.Terdapat titik-titik air pada hujung lubang ekzos bila enjin dihidupkn
7.Klac yang mudah masuk dan gear berfungsi dengan baik
5.Terdapat free play pada gear
6.Bering klac tidak berbunyi bila klac dimasukan
7.Tiada kedengaran bunyi cincin berlaga jika enjin dihidupkan(tiada tanda rsak piston ring)
8.Asap tidak putih bila pedal minyak ditekan
9.Warna asap juga agak kebiruan atau hampir kepada tiada asap
10.Kipas berpusing secara auto untuk aircond dan radiator.


Secara kesimpulan teknikalnya enjin kereta terpakai diperlukan berfungsi dengan baik secara senyap dengan kipas radiator dan aircond berpusing secara auto dan asap tidak berbau hangit dan berwarna putih yang berterusan bila pedal minyak ditekan.Jika keadaan enjin yang sedemikian ini membuktikan bahawa kereta tersebut sesuai untuk digunakan sekurang-kurangnya 5 tahun lagi.



Comments