Intercooler dan turbocharger

Salam,

Intercooler dan turbocharger adalah komponen kereta yang merupakan penambahbaikan sistem enjin dari segi prestasi dan kemampuan menyerap haba yang dihasilkan oleh enjin kereta.2 komponen ini digunakan khas untuk memberikan pacuan lebih pada RPM dan sistem penyejukan yang lebih efektif supaya enjin bergerak dengan prestasi maksimum.







Turbocharger

Turbochager adalah alat turbine yang disambung terus dari manifold yang bertindak bagai sebuah air pump berkuasa tinggi supaya lebih angin dapat dimasukan dengan nisbah yang besar untuk enjin kereta melakukan pembakaran.Turbocharger ini juga akan memberikan daya bakaran dalam enjin secara total dan hasilnya lebih pembakaran enjin untuk lebih kuasa.

Kereta-kereta yang menggunakan turbo adalah kereta yang berkuasa lebih tapi dengan jaminan penjimatan petrol atau disel.

Tanda-tanda kerosakan turbochager



1.Enjin kereta kurang kuasa
2.Bunyi enjin kereta yang kasar dan pelik
3.Asap yang banyak
4.Minyak enjin kereta yang berkurang dengan cepat.

Semua tanda-tanda kerosakan kereta ini akan menyebabkan sistem fuel injection rosak,enjin yang tak stabil,rpm tak stabil,ekzos meletup2 dan gasket enjin rosak.Kerosakan turbocharger juga boleh menyebabkan minyak gris pada mana2 komponen enjin kereta mengering dan mengetatkan komponen bergris seperti drive shaft dan steering rod,

Intercooler

Apakah pula Intercooler? Intercooler adalah sebenarnya seperti sebuah radiator besar yang menyejukan enjin kereta ke tahap maksimum seperti enjin tidak bekerja langsung melakukan pembakaran.Pada kebiasaannya sebuah enjin berkuasa turbo akan menggunakan intercooler untuk menyejukan udara panas dari turbocharger supaya lebih oksigen dan bahanapi dibakar secara baik dan menyejukan udara enjin kereta dengan cepat untuk terus beroperasi.Intercooler yang dipasang menggantikan radiator bertindak menyejukan udara dalam  enjin supaya enjin tidak overheat dan terbakar,

Di Malaysia kereta seperti Exora bold adalah berkuasa turbo dan menggunakan keseluruhan sistem intercooler.Intercooler adalah amat baik dalam penyejukan cecair serta gas pada enjin.

Tanda-tanda kerosakan intercooler adalah hampir sama dengan kerosakan pada turbocharger,apabila kuasa yang menurun,susah tukar gear,asap hitam,bunyi yang pelik adalah tanda-tanda biasa yang akan jadi bila intercooler bocor atau rosak.

Seperti juga turbocharger,kerosakan intercooler kereta juga mudah dikesan menggunakan alat diagnose enjin yang seterusnya juga dapat mengesan kenaikan suhu dalam enjin.

Comments