Oil Pump dan Piston Oil Ring yang rosak

Salam kepada pengunjung blog ini semuga berada dalam Redha Allah selalu.

Oil pump dan piston oil ring adalah 2 komponen berbeza dari segi saiz,kedudukan dan juga kegunaannya.Oil Pump adalah komponen utama yang amat penting dalam sebuah enjin kereta.Ini kerana ia bertindak sebagai penyebar minyak pelincir ke dalam keseluruhan enjin untuk membolehkan sistem mekanikal enjin bekerja dengan sempurna tanpa mengalami tekanan akibat kepanasan tanpa minyak pelincir.



Bermula dari oil pump minyak hitam/pelincir disebar terus kepada keseluruhan enjin dari crank shaft sehingga lah kepada bahagian atas head silinder.Tanpa minyak pelincir tersebut enjin kereta mudah mengalami kerosakan dan tak dapat meneruskan kerja kerana geseran dan boleh menyebabkan berhentinya serta merta sebab kekesatan pada komponen.

Akibat daripada kerosakan oil pump



  1. Enjin kereta berbunyi kasar dan pelik
  2. Enjin kereta berhenti serta merta dan tak dapat dihidupkan semula
  3. Bunyi kuat dari atas head
  4. Bunyi kuat dari bawah enjin seperti ada benda berlaga
  5. Bunyi oil pump itu sendiri yang amat pelik bunyinya
  6. Asap hitam yang banyak

Berbeza dengan
Piston oil ring,komponen ini amat kecil dan nipis yang berkedudukan pada sekeliling piston,piston oil ring pula menyekat minyak pelincir dari masuk kedalam ruang pembakaran bukan menyebarnya seperti apa yang dilakukan oleh oil pump.
Piston oil Ring berada pada kedudukan paling bawah pada turutan ring pada piston.


Terdapat 2 bentuk oil ring ,berbentuk pipih dan bentuk gegelung berselirat.Bilangannya adalah 2 untuk yang pipih dan 1 gegelung berselirat.Ketiganya saling bekerjasama dalam ruang blok untuk Piston.Bilamana Piston kereta turun naik dalam ruang blok  oil ring berbentuk  gegelung berselirat ini menyahkan kepanasan piston sahaja tanpa mengalirkan minyak pelincir kedalam ruangnya bekerja.Kerosakan kereta seperti patah oil ring dan kehausan oil ring akan menyebabkan kesan yang buruk kepada kereta tersebut seperti:-


  1. Minyak pelincir naik memenuhi head silinder
  2. Asap putih berkepul terhasil dari ekzos
  3. Bunyi enjin kereta yang seperti tersekat dan mendap
  4. Prestasi enjin menurun teruk 

Perhatikan perbezaan kedua kesan akibat kerosakan komponen enjin kereta ini,ia memang berbeza samasekali walaupun keduanya ada minyak pelincir sebagai bahan kerja.Bunyi enjin kereta juga  amat berbeza dan warna asap juga berbeza jika 2 komponen ini rosak.

Nota:Cara penyelesaiannya juga berbeza,oil pump perlu ditukar jika ia mengalami simptom kerosakan kereta seperti diatas manakala pecah oil ring pula overhaul mesti dilakukan kerana ia melibatkan banyak kesan sampingan seperti piston enjin rosak ,blok enjin retak,crank shaft enjin calar dsbnya.





Comments