Friday, January 29, 2010

IPad baru dari Apple

Salam,

Hari ini bersamaan 30 januari 2010 nie adalah hari Thaipusam dan seluruh warga Malaysia yang berbangsa Hindu akan meninggalkan kawasan kediaman dan berkunjung ke ibunegara Kuala Lumpur atau tempat khasnya di Batu Caves Selangor.Berkenaan hari Thaipusam nie aku tak banyak tau tapi yang aku tahu adalah pembawa Kavadi akan bersiap dan menyertai perarakan disekitar kawasan sembahyang ugama tersebut.Kavadi adalah sejenis peralatan yang ditusuk kedalam kulit  pembawa Kavadi dengan menggunakan besi tajam.


Nampaknya dah banyak pulak aku cerita pasal Kavadi nie(sekadar yang aku tahu dah ingin ambil tahu),tapi apa yang aku nak cerita pagi ni adalah berkenaan iPad .Mungkin ramai yang dah tahu pasal iPad ni kerana dah berada dalam pasaran dan harganya sekitar RM1700-2500.Ini bukan promosi sekadar nak menilaai sejauh mana teknologi terbaru komputer dari Steve Jobs(tokeh Apple).

Dari apa yang aku dah research iPad ni kegunaan terhad cuma internet,photo,games dan kemungkinan akan terdapat kamera juga pada masa akan datang.Yang menarik tentang iPad ni adalah saiznya yang kecil dan berkapasiti 3Gigabyte ataupun senang cerita besar le dari kebanyakan laptop dan mungkin juga kelajuan tinggi sebab tu ia menggunakan skrin sesentuh.

Untuk mereka yang hidup dalam kesibukan kerja dan lifestyle elok gunakan ni sebab ia ringan,senang nak bawa,skrin sesentuh dan gig yang besar..Banyak gak laman yang aku tengok pasal teknologi dari Apple ni dan kebanyakan photo yang aku lihat nampak elok jugak pembuatannya dan harganya pun rendah juga tak perlu pakai PDA kalau dah pakai iPad nie-senang juga le!.







Friday, January 22, 2010

Kemangkatan Sultan Johor(Sultan Iskandar)

Salam,

Pada pagi ini blog kerosakan kereta ingin merakamkan sedikit ucapan takziah kepada seluruh rakyat negeri Johor amnya dan keluarga Sultan Iskandar ibni al marhum Sultan Ismail Al Khalidi kerana kemangkatan sultan Johor pada 22 januari 2010 khasnya.Al Fatihah.

Dalam pada kegembiraan rakya Negeri Sembilan yang baru saja selesai menyambut keputeraan Yang diPertuan Negeri Sembilan kita dikejutkan pula berita kemangkatan Sultan johor semalam.Ini amat terasa sekali bagi rakyat Negeri Johor kerana banyak jasa-jasa beliau dalam memartabatkan Johor dalam sejarah Malaysia antaranya cadangan merobohkan Tambak Johor dan menyalurkan sistem perundangan untuk pengambilalihan pulau Batu Putih.

Pada beberapa tahun pemerintahan baginda sebagai Yang diPertuan Agong baginda banyak menyumbang dan mencemar duli dalam pasukan keselamatan negara.Banyak lokasi pasukan keselamatan dilawati oleh baginda semasa pemerintahan baginda sebagai Yang diPertuan Agong selama5 tahun iaitu 1984-1989.

Antara sumbangan yang paling bermakna buat negeri Johor adalah pendermaan semua elaun baginda sebagai sultan kepada Yayasan Iskandar untuk membantu pelajar yang tidak berkemampuan.

Berkat tunjuk ajar baginda sebagai sultan,anakanda beliau Sultan Ibrahim Tengku mahkota berjaya mewujudkan Kembara Johor dan melawat sekitar bandar dan kawasan kampung seluruh negeri Johor.Lawatan Tengku mahkota sultan Ibrahim amat bermakna kepada seluruh rakyat Negeri Johor.


Kehilangan beliau adalah kehilangan seluruh warga Johor khasnya dan Malaysia amnya.Al fatihah-dari anak jati negeri Johor.


Friday, January 1, 2010

Selamat tahun baru 2010

Salam,

Pertama sekali pada pagi hari Sabtu bersaman 2 Januari 2010 nie aku nak ucapkan selamat tahun baru omputih kepada semua rakyat Malaysia dan Dunia amnya.Rasa-rasanya banyak lagi matlamat dan cita-cita atau azam pada tahun lepas yang tak tercapai lagi dan mungkin juga ada yang memasang strategi baru untuk 2010 nie!

Sebelum memulakan hari-hari perjalanan hidup kita di 2010 nie aku harap kita renung sejenak dan bertafakur sebentar mengingati mereka yang telah pulang ke rahmatullah tak kira lah ada pangkat atau populariti dalam apa bidang pun tapi yang pastinya kita semua akan pulang kembali semula kepada yang MAHA ESA!Dan al fatihah kepada umat Muhammad seluruhnya! AL FATIHAH!

Tahun 2009 kita tinggalkan umpama sebuah buku kita buka lembaran baru,penampilan baru,idea baru,minda baru dan juga cuba hindarkan diri dari segala kerosakan fizikal dan mental baru di 2010 nie!Harus ingat ya!kerosakan kereta tetap sama tak ada yang baru sumernya sama sahaja melainkan ditukar enjinnya kepada enjin kapalterbang mungkin jadi kerosakan baru!HeHe!

Berbalik kepada tahun 2010 nie,tapi permulaannya agak tak memberansangkan kerana tup-tup harga gula naik 20 sen,eh-eh camane pulak tu tahun baru je harga terus jadi baru tapi gaji dan pendapatan tak nampak lak nombor baru?Fikir-fikir dan renungkanlah!Selamat beramal!(ku pinjam kata-kata dari Prof Izi Ali-Hotfm)

Malaysia dan makin maju katanya!,tapi pada aku yang majunya jenayah sebab makin banyak lak jenayah di negara Malaysia nie,pembunuhan makin banyak dari yang bayi hinggalah ke dewasa,maju betul nie dah macam Koboi je tak puas hati tembak,kasi jalan,aku ingat sumer rakyat Malaysia nie tambah nama Jesse kat depan cam Jesse James tu ok gak kot!HaHa!

Yang menarik tahun baru nie cuma penamatan pengawal warga asing jadi dapatlah warga Malaysia peluang kerja,walaupun hanya pengawal keselamatan tapi kalau orang tempatamn mungkin gak ada bezanya dari warga asing.

Bagi kereta pulak dah makin banyak model keluaran pengusaha Malaysia seperti Proton dan Perodua di pasaran.Semuga keluaran nregara kita dapat sambutan dan kita rakyat Malaysia sokonglah keluaran tempatan walaupun dari kos baik pulih memang kerap.Kereta kita masih baru dari segi teknologi tapi kita beri peluang lama-lama setanding gak dengan keluaran dari luar seperti Jepun,Perancis dan Eropah.

Sekian,


SELAMAT TAHUN BARU 2010